پیگیری سفارش
بستن پنجره
ریزش مو
26 آذر ماه 1401

علائم ریزش مو

ریزش مو می تواند از طرق مختلف، بسته به علت آن ظاهر شود و می تواند یا بصورت تدریجی یا ناگهانی بوجود آید و بر پوست سر یا کل بدن فرد تاثیر گذارد. برخی از انواع ریزش مو موقتی و سایر انواع آن دائمی می باشد. علائم و نشانه های ریزش مو می تواند شامل:

  • نازک شدن تدریجی بالای سر: این مورد شایع ترین نوع ریزش مو می باشد که با افزایش سن بر مردان و زنان تاثیر گذار خواهد بود. در مردان، مو اغلب از ناحیه پیشانی در مسیری که حرف M راشبیه سازی میکند، عقب نشینی می کند. در زنان معمولا خط موی ناحیه پیشانی حفظ میشود ولی بخشی از مو گسترش میابد.
  • طاسی نقطه ای یا مدور: برخی افراد طاسی سکه ای یا صاف را تجربه میکنند. این نوع از ریزش مو معمولا فقط بر پوست سر تاثیر میگذارد ولی گاهی اوقات نیز در ریش یا ابروها نیز اتفاق میافتد. در برخی موارد، پوست قبل از ریزش مو دچار خارش یا درد می شود.
  • سست شدن ناگهانی مو: یک شوک عاطفی یا فیزیکی می تواند باعث سست شدن مو شود. با شانه کردن و یا شستن مو یا حتی با کشیدن آرام مو مشتی از مو ممکن است بریزد. این نوع ریزش مو معمولا باعث نازک شدن کلی مو شده و طاسی تکه ای را ایجاد نمیکند.
  • ریزش موی کل بدن: برخی شرایط و درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی برای سرطان، می تواند باعث ریزش موی کل بدن شود. که معمولا مو دوباره رشد میکند.
  • تکه های پوسته پوسته شده ای که در طول پوست سر پراکنده اند. این مورد نشانه ای از عفونت قارچی است. که ممکن است با موی شکسته ، قرمزی ، تورم و تراوش همراه باشد.

علل ریزش مو

اکثر افراد معمولا در روز 50 تا 100 تار موی خود را از دست میدهند. که این امر باعث نازکی پوست سر نمیشود زیرا موی جدید در همان زمان رشد میکند. ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که این چرخه رشد و ریزش مو مختل شود یا زمانی که فولیکول مو تخریب شود و با بافت اسکار جایگزین شود. دلیل اصلی ریزش مو ممکن است کاملا شناخته نشود ولی معمولا مرتبط با یک یا چند مورد زیر میباشد:

  • سابقه خانوادگی (وراثت)
  • تغییرات هورمونی
  • شرایط پزشکی
  • دارو

سابقه خانوادگی(وراثت): شایعترین دلیل ریزش مو بیماری ارثی است که طاسی شکل مردانه یا زنانه نامیده میشود. معمولا بطور تدریجی و در شکلی قابل پیش بینی، یک عقب نشینی در خط مو و تکه های طاسی در مردان و نازک شدن مو در زنان رخ میدهد. وراثت همچنین بر سنی که دچار ریزش مو میشوید، میزان ریزش مو و طاسی تاثیر میگذارد. این نوع از ریزش مو میتواند شامل نازک شدن مو و کوچک شدن آن باشد.

دارو ها

درصورتی که ریزش مو با بیماری خاصی ایجاد شده باشد، درمان برای این بیماری ضروری خواهد بود. که شامل داروهایی برای کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی ، مانند پردنیزولون میباشد. درصورتی که دارو باعث ایجاد ریزش مو شده باشد، پزشک احتمالا از شما میخواهد مصرف دارو را حداقل به مدت سه ماه متوقف کنید. داروهایی برای درمان الگوی طاسی وجود دارد. دو داروی مورد تایید سازمان غذا و دارو(FDA) در درمان ریزش مو شامل:

  • مینوکسیدیل. که یک دارو یا فوم مایع بدون نسخه است که به منظور رشد مو وجلوگیری از ریزش مو در آینده باید دوبار در روز به پوست سر خود بمالید. هم زنان و هم مردان میتوانند مصرف کنند. با این درمان، برخی افراد رشد مجدد مو و کاهش ریزش مو را مشاهده میکنند. اثر این دارو 16 هفته میباشد و باید دوره کاملش را تا مشاهده نتیجه انجام دهید. اثرات جانبی ممکن شامل التهاب پوست سر، رشد ناخواسته مو در مجاور صورت و دست و ضربان تند قلب(تاکی کاردیا).
  • فیناسترید. (پروپسیا). تجویز این دارو تنهابرای مردان موجود است. که باید روزانه بصورت قرص مصرف شود. بسیاری از مردان با مصرف این دارو شاهد کاهش ریزش مو و برخی دیگر شاهد رشد مجدد مو هستند. تا نتیجه مطلوب باید مصرف را ادامه دهید. اثرات جانبی نادر این دارو شامل کاهش میل جنسی و عملکرد جنسی و افزایش خطر سرطان پروستات میباشد. زنانی که باردارند باید از تماش با قرص خورد شده با شکسته شده اجتناب کنند.

بهترین مکمل های تقویتی مو در سایت داروخانه آنلاین داروبیا موجود می باشد.

به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده