پیگیری سفارش
بستن پنجره
دیابت
9 دی ماه 1401

دیابت بیماری‌ای که تقریباً در تمام دنیا شیوع بالایی دارد و به‌خصوص در کشورهای توسعه‌یافته یا درحال‌توسعه بیشتر گزارش می‌شود. خوب است بدانید که این بیماری به دلایل گوناگونی بروز می‌کند و صرفاً به دلیل مصرف غذاها و خوراکی‌های قندی به وجود نمی‌آید. برخی به دلیل وراثتی مستعد ابتلا به دیابت هستند. برخی به دلیل رژیم غذایی ناسالم شامل غذاهای خیلی شیرین و چرب دچار این بیماری می‌شوند و شماری نیز اصلاً در این دو حالت نیستند.دیابت در بانوان باردار نیز یک بیماری و اختلال شایع به شمار می‌رود و از این جهت بارداری نیز می‌تواند عامل شیوع این بیماری در بانوان باشد. خوب است بدانید که کودکان متولدشده از مادران دیابتی بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. این بیماری می‌تواند تمام گروه‌های سنی را درگیر خود کند و از میان مبتلایان آن حتی گروه‌های کودک و خردسال نیز وجود دارند.تغذیه افراد دیابتی به خصوص در صورت شدید بودن بیماری با تغذیه سایر افراد متفاوت است.دیابت زمانی بروز می‌کند که به دلایلی سلول‌های عضلانی، سلول‌های کبدی و سلول‌های چربی نسبت به انسولین موجود در گردش خون بی‌تفاوت شده و حساسیت خود را از دست می‌دهند. درنتیجه، مقدار انسولین موجود در خون جواب‌گوی انتقال گلوکز کافی به داخل سلول‌ها نیست و بدن به مقادیر بیشتری از انسولین برای اثرگذاری بر سلول‌ها نیاز دارد.

علائم بیماری دیابت

درصورتی‌که فکر می‌کنید هر یک از علائم زیر در شما وجود دارد بهتر آزمایش چکاپ قند خون را در دستور کار خود قرار دهید. علائم عمومی دیابت شامل موارد زیر است:

  • ادرار زیاد به‌خصوص در شب
  • تشنگی زیاد
  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • گرسنگی زیاد
  • تاری دید
  • بی‌حسی یا گزگز دست و پا
  • احساس خستگی مزمن
  • پوست بسیار خشک
  • زخم‌هایی که به‌کندی بهبود می‌یابند
  • ابتلای بیش‌ازحد معمول به عفونت

درمان دیابت

همه افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و برخی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ برای تنظیم سطح گلوکز خون نیاز به انسولین دارند. بسیاری از افراد مبتلا به نوع ۲ در بعضی مواقع برای درمان دیابت نیاز به دریافت انسولین دارند و این بدان معنا نیست که شما دیابت خود را به‌خوبی مدیریت نکرده‌اید. انسولین در بعضی شرایط مکمل امور خود مراقبتی است و همگام با اصلاح سبک زندگی می‌تواند به تنظیم قند خون شما کمک کند. مدیریت موثر قند خون در کاهش خطر ابتلا به عوارض بلندمدت دیابت بسیار حائز اهمیت است و انسولین ممکن است مناسب‌ترین گزینه درمانی برای پیشگیری از این عوارض باشد.

افراد مبتلا به دیابت چه بخورند؟

افراد مبتلا به این بیماری باید از مواد غذایی استفاده کنند که سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی باشد. فیبر غذایی نقش مهمی در تنظیم سطح قند خون و احساس سیری زودرس دارد. برنامه غذایی دیابتی‌ها باید طوری تنظیم شود که اجرا کردن آن آسان و پیوسته باشد. برنامه غذایی مناسب برای افراد دیابتی باید حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، چربی‌های سالم و … باشد.

درمان‌های خانگی دیابت چیست؟

علاوه بر درمان‌ دارویی دیابت برخی از درمان‌های خانگی هم به کنترل بیماری کمک می‌کند. توصیه می‌شود قبل از انجام هرگونه خوددرمانی و یا جستجو برای درمان دیابت در خانه با مراجعه به پزشک و انجام چکاپ‌های لازم، از بالا رفتن قند خون خود جلوگیری نمائید. در کنار ویزیت‌های دوره‌ای و مصرف داروهای تجویزشده، با مشورت پزشک می‌توان از مواد غذایی زیر نیز برای کاهش قند خون بهره گرفت:

  • سرکه سیب: استیک اسید موجود در سرکه سیب مزایای متعددی برای سلامتی به همراه دارد. سرکه سیب را می‌توان همره با غذا و یا مخلوط در سالاد استفاده کرد
  • مواد غذایی فیبردار: فیبرهای غذایی عامل مهمی در کاهش قند خون به شمار می‌روند. روزانه حدود ۳۰ گرم فیبر غذایی برای بدن موردنیاز است. میوه و سبزیجات، غلات سبوس‌دار و حبوبات غنی از فیبر هستند
  • آلوئه‌ورا
  • دارچین: دمنوش دارچین سبب کاهش قند و کلسترول خون می‌شود

انواع داروهای گیاهی و مکمل های مخصوص افراد دیابتی در سایت داروخانه آنلاین دکتر وردی داروبیا موجود می باشد

به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده