پیگیری سفارش
بستن پنجره
تقویت سیستم ایمنی
18 دی ماه 1401

سیستم ایمنی بدن چیست؟

سیستم ایمنی بدن (Immune system) شامل سلول ها و ارگانیسم هایی است که عوامل خودی را تشخیص می دهد و در مقابل عوامل بیگانه مثل مواد سمی و قارچ ها و… مقاومت خواهد کرد. اگر بدن شما در برابر بیماری ها مقاوم نیست و مدام بیمار می شوید در واقع سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است.

اطراف ما میکروب ها و ویروس های زیادی پراکنده هستند که میل ورود به بدن را دارند و برای سلامتی مضر هستند. سیستم ایمنی در بدن تمام موجودات وجود دارد و به تهاجم عوامل خارجی به بدن پاسخ می دهد و باید به قدری قوی باشد که در برابر ویروس های جدید مانند کرونا، وبا و آنفولانزا مقاومت کند.سیستم ایمنی بدن چیست و چرا تقویت آن مهم است؟ ابتدا به این سوال پاسخ دهید که در طول یک سال چند مرتبه به بیماری های مختلف دچار می شوید و هر بار چقدر زمان برای درمان آن نیاز است؟ اگر این تعداد در طول سال زیاد است، باید بدانید که سیستم ایمنی شما ضعیف بوده و آن طور که باید از بدن شما در برابر بیماری ها محافظت نمی کند.

اما اکنون این سوال مطرح می شود که برای تقویت آن و عدم ابتلا به بیماری ها باید چه کاری انجام داد؟ برای دریافت پاسخ این سوال و به دست آوردن اطلاعات کافی درباره افزایش سیستم ایمنی بدن با ما همراه باشید و با دقت کامل مطالب این صفحه را مطالعه کنید.

سیستم ایمنی بدن چیست؟

سیستم ایمنی بدن (Immune system) شامل سلول ها و ارگانیسم هایی است که عوامل خودی را تشخیص می دهد و در مقابل عوامل بیگانه مثل مواد سمی و قارچ ها و… مقاومت خواهد کرد. اگر بدن شما در برابر بیماری ها مقاوم نیست و مدام بیمار می شوید در واقع سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است.

اطراف ما میکروب ها و ویروس های زیادی پراکنده هستند که میل ورود به بدن را دارند و برای سلامتی مضر هستند. سیستم ایمنی در بدن تمام موجودات وجود دارد و به تهاجم عوامل خارجی به بدن پاسخ می دهد و باید به قدری قوی باشد که در برابر ویروس های جدید مانند کرونا، وبا و آنفولانزا مقاومت کند.


سیستم ایمنی بدن چگونه قوی می شود؟

برای قوی کردن سیستم ایمنی بدن باید همواره در تلاش باشید تا از عافیت و مقاومت جسم خود لذت ببرید. اگر می خواهید بدانید تقویت این سیستم چگونه انجام می شود، به روش های زیر توجه کرده و آن ها را به خاطر بسپارید.

رعایت اصول بهداشتی

قدم اول در مبارزه با بیماری ها، پیشگیری از ورود ویروس ها به بدن است. شستشوی صحیح و مرتب دست ها، تمیز کردن سطوح منزل، رعایت فاصله با افراد در وسایل حمل و نقل عمومی، استفاده از ماسک و دستکش در زمان شیوع شدید ویروس ها (مانند شیوع ویروس کرونا) و… از جمله مواردی است که بدن شما را از ابتلا به بیماری ها مصون می دارد.

تحرک جسمانی مناسب سن

طبق پژوهشی که در سال 2019 بر روی ورزشکاران انجام شد، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ورزش و سیستم ایمنی بدن با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. با ورزش کردن گردش خون افزایش می یابد و سلول های ایمنی بدن با سرعت و کیفیت بیشتری به مبارزه با بیماری ها می پردازند. انجام روزانه پیاده روی اصولی، دوچرخه سواری، طناب زدن و سایر ورزش های هوازی با سرعت کافی که ضربان قلب شما بالا رود؛ نقش تعیین کننده ای در عملکرد مثبت سلول های سیستم ایمنی بدن دارد.

تغذیه

امروزه با صتعتی شدن مواد غذایی شاهد آسیب جدی رنگ های مصنوعی و مواد نگهدارنده به بدن هستیم. سبزیجات و میوه ها با مواد شیمیایی رشد می کنند و در بیشتر مواد غذایی از رنگ های مصنوعی استفاده می شود. وجود گوشت های حیوانات که حاوی هورمون های شیمیایی هستند تعادل هورمون های بدن را بهم می زند. استفاده از مواد غذایی سالم و ارگانیک از عوامل مهم تقویت سیستم ایمنی بدن است. استفاده از روغن های سالم مانند روغن نارگیل وروغن زیتون و… به جای روغن های طبیعی در این امر حائز اهمیت می باشد.

داشتن یک برنامه غذایی سالم که شامل همه مواد ضروری بدن مانند میوه ها، غلات، سبزیجات، حبوبات، پروتئین ها و لبنیات و… در این موضوع موثر است. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن از باغات، مزرعه ها و دام داری ها مواد عذایی را خریداری کنید و درون منزل آن را تبدیل به محصولات دیگر نمایید.

کنترل وزن

کاهش یا افزایش ناگهانی وزن بدن، ضعف سیستم ایمنی را در پی دارد. چاقی پاسخ ایمنی بدن به عوامل بیگانه را کاهش می دهد از طرفی سو تغذیه ضعف بدنی و احتمال ابتلا به انواع عفونت را افزایش می دهد. باید روند تغییرات وزنی تحت نظر پزشک تغذیه و با رژیم های مخصوص فرد انجام شود و رعایت تعادل در این امر بسیار مهم است.

آرامش

تحقیقات نشان داده است افرادی که همواره در محیط های استرس زا هستند و از نشخوارهای ذهنی رنج می برند سیستم ایمنی ضعیف تری در برابر بیماری ها دارند. استرس سیستم ایمنی را سرکوب می کند و بیماری ها به سرعت به بدن رسوخ می کنند. برای افزایش سیستم ایمنی می بایست آرامش خود را از طریق یوگا، ورزش، کلاس های حفظ آرامش و هر راهی که مناسب روحیات شما است تامین کنید.

خواب

تحقیقات نشان داده است افرادی که خواب ناکافی دارند علاوه بر مشکلات ذهنی از مشکلات جسمی به ویژه ضعف سیستم ایمنی بدن رنج می برند. وجود خواب ناکافی، نظم زندگی فرد را به هم می ریزد و در نتیجه استرس بر ذهن حاکم می شود. هفت الی هشت ساعت خوب در طول شب، مولد سلول های t در بدن است که سیستم ایمنی را قوی می کند.

انجام مدیتیشن، ورزش، قرار دادن حالت شب در دستگاه های الکترونیکی و عدم مصرف کافئین در کیفیت خواب شما تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین اگر خواب با کفیتی ندارید به این موارد دقت کنید.

استفاده از مکمل

قبل از استفاده خود سرانه از هر مکمل دارویی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک آزمایشات مورد نیاز را برای شما نسخه کرده و سپس با توجه به نتایج آزمایشات و شرایط بدن شما، مکمل تجویز می کند.

بیشتر مردم ایران دچار کمبود ویتامین d هستند که سالم ماندن سیستم ایمنی و بهتر شدن واکنش ها به آن بستگی دارد. در صورت مشاهده کمبود آن در بدن باید مکمل ویتامین d را استفاده کنید. هم چنین مشاهدات پژوهشگران نشان داده است که ویتامینc به علت خواص آنتی اکسیدانی از سیستم ایمنی بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند.

اگر به ترکیبات مکمل های دارویی نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که در اکثر آن ها ماده معدنی زینک یا همان روی وجود دارد. علت آن خواص ضد ویروسی این ماده بر دستگاه تنفسی بدن و کم شدن دوره های بیماری و رشد سلول های ایمنی بدن است

انواع مکمل تقویت سیستم ایمنی در سایت داروبیا داروخانه آنلاین دکتر وردی موجود می باشد.

به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده